Z informativní zprávy Účetního dvora citujeme:
Vzhledem k finančnímu významu velkých investičních projektů a jejich možnému dopadu na regionální rozvoj jsou tyto projekty před svým schválením předmětem zvláštního procesu vyřizování a schvalování žádostí. Z týchž důvodů je tedy třeba shromáždit příslušné informace, aby mohly být skutečně dosažené účinky srovnány s účinky očekávanými.

Audit Účetního dvora se týkal velkých projektů spolufinancovaných z EFRR a projektů téhož rozsahu spolufinancovaných z Fondu soudržnosti v průběhu programových období 1994–1999 a 2000–2006.
Účetní dvůr se zabýval jednak tím, zda Komise řádně připravila financování Společenství, a jednak tím, zda následné hodnocení poskytlo výsledky, jež jsou užitečné pro přijímání budoucích rozhodnutí.

Pokud jde o proces vyřizování a schvalování těchto projektů Komisí, Účetní dvůr došel k závěru, že:

  • kvalita přezkumu byla často proměnlivá, neboť řídící útvary obdržely společnou koncepci až v roce 2003;
  • kvalita finančních a socioekonomických analýz předkládaných na podporu žádostí o pomoc se často velmi lišila a Komise přehlížela mnoho nedostatků.

    Velké projekty byly tedy schvalovány, přestože předložené informace neumožňovaly jejich dostatečné posouzení;

  • i přes zlepšení zavedená Komisí nejsou faktory pro úpravu výše spolufinancování dostatečně určeny.

    U projektů na výrobní zařízení se neuvažovalo o možnosti poskytnutí půjčky namísto nevratné finanční pomoci.

    Zjištěné nedostatky vedou k zamyšlení nad přidanou hodnotou systému schvalování velkých projektů a mají rovněž negativní dopad na pozdější postup následného hodnocení.

    Pokud jde o následné hodnocení velkých projektu za období 1994–1999, tedy jediné hodnocení, které mohlo být v obě auditu provedeno, Účetní dvůr došel k závěru, že:

  • členské státy provedly velice málo samostatných hodnocení a hodnocení uskutečněná z podnětu Komise mají velmi nesourodé cíle a metody;
  • hodnocení značně zkomplikovala nedostupnost relevantních a přesných informací, jak pokud jde o očekávané výsledky a výchozí situace, tak o monitorování, což znemožnilo posoudit skutečné účinky velkých projektů a vyvodit z nich ponaučení.

    Aby se rozhodnutí o financování nestala pouhým správním úkonem, doporučuje Účetní dvůr:

  • aby Komise nejprve zajistila, aby byly efektivnější postupy a metody, které sama vypracovala, skutečně a důsledně používány;
  • aby Komise usilovala i nadále o stanovení výše příspěvku Společenství jednotně a na základě explicitně vymezených pravidel, která nejsou výlučně finanční povahy.
  • aby se Komise, Evropský parlament a Rada v dlouhodobějším časovém horizontu zabývaly úlohou zvláštního režimu schvalování velkých projektů.

    Pokud jde o následné hodnocení, Účetní dvůr doporučuje, aby Komise:

  • podporovala hodnocení dosažení cílů každého velkého projektu orgány členských států a příjemci ;
  • racionalizovala své vlastní potřeby, pokud jde o informace, které jsou třeba k posouzení účinků velkých projektů na regionální rozvoj;
  • dbala o to, aby žádosti o pomoc obsahovaly nezbytné informace o cílech a ukazatelích realizace a výsledků a aby byly tyto informace důsledně monitorovány, a tak byla zajištěna kvalita budoucích hodnocení.

Účetní dvůr zveřejňuje celou zprávu ke stažení v českém jazyce zde

Rada Evrospké unie přijala dokument, ve kterém se závěry Účetního dvora souhlasí.
Závěry Rady jsou ke stažení zde…