Vláda svým usnesením ze dne 9.6.2008 schválila hlavní oblasti státní dotační politiky na rok 2009. V příloze usnesení najdete ucelený seznam oblastí, ve kterých stát poskytuje dotace.

Ke stažení zde:
Usnesení vlády č. 692 ze dne 9. června 2008

Příloha usnesení – Hlavní oblasti stádní dotační politiky vůči NNO pro rok 2009

Pro srovnání – minulý rok najdete zde: Hlavní oblasti stádní dotační politiky vůči NNO pro rok 2008

Jaké jsou největší novinky na příští rok? Mezi hlavní oblasti státní dotační politiky už nepatří sociální služby poskytované podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, což zřejmě souvisí s připravovanou novelou zákona, která přesouvá dotování sociálních služeb na kraje. Je zajímavé, že usnesení vlády tímto předjímá novelu, která je stále ještě v jednání…

K novinkám dochází také v oblasti ochrany a podpory zdraví, včetně péče o zdravotně postižené a seniory. Tato oblast bude pro rok 2009 zahrnovat i skupinu chronicky nemocných, s důrazem na nemocné AIDS. Nový program řešení problematiky prevence nákazy HIV/AIDS bude mít v kompetenci MZd. V gesci Úřadu vládu budou podporovány veřejně účelné aktivity občanských družení zdravotně postižených.

Ministerstvo zdravotnictví bude mít v roce 2009 v gesci podporu asistenčních služeb napojených na tísňové linky, k řešení sociálně zdravotní problematiky.

Oblast zaměřená na podporu národnostních menšin a etnických skupin se propojuje s programy podpory integrace cizinců a azylantů. Novinkou pro rok 2009 je to, že Ministerstvo kultury bude podporovat nejen právnické, ale i fyzické osoby. Ministerstvo vnitra už letos vyhlásilo (dobře utajený) Program zapojení NNO do realizace státního integračního programu – vyhledávání integračních bytů a pracovních příležitostí pro azylanty, a tento program poběží i příští rok. Více informací zde

V oblasti podpory rovných příležitostí mužů a žen dochází ke snížení počtu ministerstev, odkud bude tato oblast podporována. Zatímco v roce 2008 je v přehledu uvedeno 6 ministerstev, pro rok 2009 budou tuto oblast podporovat jen tři ministerstva, a to MMR a Mze. Ministerstvo vnitra bude mít v gesci programy prevence domácího násilí.

Posíleny jsou naopak programy ochrany spotřebitele a nájemních vztahů, které bude podporovat MMR, MPO a MZe.

Novinkou v systému státní dotační politiky je podpora obecně prospěšným společnostem, které mají státní souhlas s působením jako vysoké školy, kdy bude MMR dotovat jejich studijní program poskytovaný jako „závazek veřejné služby“.

Upřesněna je podpora zahraniční rozvojové spolupráce, včetně posilování kapacit a partnerství NNO a podpory trojstranných projektů českých subjektů, které bude podporovat ministerstvo zahraničních věcí. Zajímavé je, že se také rozšířil okruh příjemců na vysoké školy a výzkumné instituce zabývající se rozvojovou pomocí.

Ministerstvo zahraničních věcí se také chystá podporovat právnické i fyzické osoby při jejich účasti na konferencích za účelem prezentace postojů prioritních témat české zahraniční politiky. Příjemci podpory mohou být i vysokoškolská pracoviště.

Otázkou zůstává, jaká bude výše dotací, a jak bude nastaven systém poskytování dotací.

Výše dotací bude stanovena rozpočtem na rok 2009, tedy tím, kolik jednotlivá ministerstva obhájí na realizaci oblastí podpory, které jim ukládá toto usnesení vlády.

Systém rozdělování dotací je velkým problémem. Je dán Zásadami vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu ČR NNO ústředními orgány státní správy a zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění poydější předpisů. Tyto Zásady a zákon platí pro všechna ministerstva.

Na zastaralý systém přidělování státních dotací upozorňují neziskové organizace opakovaně. Při setkání u kulatých stolů, dne 23.5.2008, byl zastaralý státní dotační systém hodnocen jako největší překážka rozvoje neziskového sektoru. Na odstraňování těchto překážek pracuje Rada vlády pro nestátní neziskové organizace, pod vedením ministryně Dr. Stehlíkové

Že jde o náročný úkol je nasnadě. Například jako konkrétní problém byla definována neexistence uceleného systému udělování státních dotací a jejich nepřehlednost a neprovázanost, chybějící návaznost na programové dokumenty vlády. Snaha o odstranění těchto chyb je patrná i ve shora zmíněných oblastech dotační politiky na rok 2009. Na rozdíl od minulého roku jsou zde i názvy strategických dokumentů, např. usnesení vlády, nebo národních programů, na základě kterých jsou dotační programy vyhlašovány. Některé dotační oblasti, které jsou k sobě programově blízko, jsou nově spojeny, a přesunuty smysluplně z několika ministerstev na jedno, nebo méně. Tím se systém dotační politiky trochu projasňuje, i když jako celek je stále dost nepřehledný. Napříště by měly být hlavní oblasti dotační politiky vlády pojaty spíše jako jasné strategické priority vlády, než jako soupis jednotlivých programů, uvedla 19.6.08 na valné hromadě ANNO v ČR paní ministryně Stehlíková.

Zásady vlády pro udělování dotací ze státního rozpočtujsou jedním z hlavních pracovních témat Výboru pro legislativu a financování RV NNO. Od dubna probíhají setkání členů výboru pod vedením Dr. Frištenské se zástupci dotujících ministerstev, kde se ukazuje, že cesta ke změně, zejména v uspíšení termínů výplat dotací na další rok bude obzvlášť trnitá. JUDr. H. Frištenská informovala Výbor pro financnování a legislativu RV NNO o jednáních s resorty na téma novelizace Zásad vlády pro poskytování dotací NNO ze státního rozpočtu. Jednání byla celkem tři (7. března 2008, 24. dubna 2008 a 26. května 2008). Jednání byla velmi obtížná a nejednoznačná – je patrná trvalá rezistence rezortů ke změnám v nevyhovujícím harmonogramu poskytování státních dotací. Jako perspektivní se však jeví jejich poměrná ochota zabývat se víceletými přísliby financování vybraných strategických projektů. To by mohl být začátek potřebných a užitečných změn v této oblasti. Na základě těchto pracovních jednání byla zpracována novelizace Zásad vlády pro poskytování dotací NNO a toto znění projednáno Radou vlády pro NNO, která je schválila ve smyslu vznesených připomínek a doporučila jejich předložení Vládě ČR.

Další obavy neziskových organizací, označené přímo za ohrožení dalšího života neziskového sektoru, plynou z toho, že prostředky státního rozpočtu jsou nahrazovány financemi z operačních programů Evropské unie. Mělo by to být tak, že základní činnost neziskových organizací podporuje stát, a programy sycené z finančních prostředků Evropské unie (operační programy) jsou určeny spíš na rozvoj nových dalších služeb, vzdělávání pracovníků, budování kapacit. Přitom se však zdá, že u nás prostředky EU suplují funkci státu. Je otázka, zda tím Česká republika neporušuje princip adicionality kohezní politiky EU. Navíc operační programy nejsou mnohým neziskovým organizacím vůbec dostupné, zejména z důvodů nedostatečných finančních prostředků na předfinancování.