Nová podoba regionální politiky Evropské unie v letech 2007 – 2013

V polovině července 2004 zveřejnila Evropská komise legislativní návrhy související s reformou politiky soudržnosti od roku 2007. Pomocí přibližně jedné třetiny rozpočtu Evropské unie – 336.1 miliard Euro – má navrhovaný přístup ukázat budoucí podobu regionální politiky soudržnosti, která bude usilovat o naplnění strategických priorit Evropské Unie vyjádřených v Lisabonské a Gothenburské strategii. Návrh politiky také počítá s hlubším zaměřením na nejméně rozvinuté regiony a s decentralizací prováděcího systému regionální politiky. Legislativní návrhy se skládají z obecného nařízení o strukturálních fondech, z nařízení pro každý finanční zdroj (ERDF,ESF, Kohezní fond) a ze zcela nového nařízení umožňujícího vytvoření struktury přeshraniční spolupráce.

Cíle reformy regionální politiky

V únoru 2004 Komise představila návrh budoucí podoby regionální politiky, který označuje její tři hlavní cíle po roce 2007.

Cíl Konvergence je zaměřen na členské státy a regiony, jejichž HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75% průměru v rozšířené EU, což je z velké části případ nových členských států. Přechodná a specifická podpora bude poskytnuta regionům, které v souvislosti s rozšířením Evropské Unie již nadále nejsou příjemci podpory v rámci současného Cíle (1) a také nejvzdálenějším regionům.

Cíl Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost zaměřený na země nespadající pod Cíl konvergence bude podporovat na jedné straně programy regionálního rozvoje, které posílí regionální konkurenceschopnost a atraktivitu. Další programy budou zacíleny na podporu schopnosti pracovní síly a podniků přizpůsobit se změně a vývoji pracovních trhů.

Třetí Cíl Evropská teritoriální spolupráce má posílit přeshraniční spolupráci a výměnu zkušeností v rámci celé EU.

Nové vlastnosti prováděcího systému

Vedle stávajících základních principů prováděcího systému (víceleté programování, koncentrace, partnerství, kofinancování, vyhodnocování) navrhuje reforma soubor inovací. Programování bude založeno na vytvoření celkového strategického dokumentu politiky soudržnosti (Community Strategic Guidelines on Cohesion) a na národních strategických dokumentech (National Strategic Reference Frameworks), které připraví členské státy a schválí Evropská komise. Tyto dokumenty nahradí stávající Rámec podpory společenství, jednotné programové dokumenty, a programové dodatky.

Odpovědnost za implementaci regionální politiky má být v budoucnu decentralizována mezi členské státy, regiony a další orgány realizující politiku soudržnosti na jedné straně a Evropskou Komisi. Na členské státy bude delegována širší odpovědnost v oblasti kontroly. Každý národní operační program bude financován z jediného fondu (ERDF, ESF).

Obsah nařízení

Účelem Cíle Konvergence je urychlit ekonomické sbližování méně rozvinutých regionů prostřednictvím vylepšování podmínek růstu a zaměstnanosti investicemi do lidského a fyzického kapitálu; inovace a rozvoje v znalostní ekonomice; podpory přizpůsobivosti na sociální a ekonomické změny; ochrany životního prostředí a zlepšování administrativní výkonnosti.

Cíl Konkurenceschopnost (ERDF,ESF) bude činnost orientovat třemi směry: inovace a znalostní ekonomika, životní prostředí a prevence rizik, dopravní dostupnost a telekomunikace.

Navrhovaná nařízení by dovolila zřízení „Evropských uskupení přeshraniční spolupráce“ (EGCC), obdařených vlastní subjektivitou, která by dohlížela na implementaci přashraničních programů na základě dohody mezi národní, regionální a veřejnou správou veřejných služeb.

Časová perspektiva

Navržená finanční perspektiva a reforma regionální politiky mají být Evropskou komisí odsouhlaseny v první polovině roku 2005. Parlament a Evropská rada potom odsouhlasí nová nařízení. V následujících třech měsících Komise vytvoří tzv. celkový strategický dokument, na jehož základě vzniknou národní strategie rozvoje. Operační programy vytvořené na základě těchto dokumentů by měly být připraveny k otevření na počátku roku 2007.

Princip partnerství v platných a navrhovaných nařízeních Evropské komise

Současná definice Partnerství v EK Nař. 1260/99 – Čl. 8–1:

Partnerství je “těsná spolupráce” mezi Evropskou komisí a členským státem , společně s úřady orgány stanovenými členským státem v rámci národních pravidel a probíhajících aktivit.”

Akce společenství jsou připravovány v úzké součinnosti mezi Komisí a členským státem společně s orgány a subjekty, jež určí členský stát v rámci svých vnitrostátních pravidel a běžné praxe zejména

  • S regionálními a místními orgány a jinými příslušnými orgány veřejné moci,
  • S hospodářskými a sociálními partnery,
  • Všemi ostatními vhodnými subjekty v tomto rámci.

    Při určení nejreprezenta­tivnějších partnerů na celostátní, regionální, místní a jiné úrovni vytvoří členský stát široké a účinné sdružení všech příslušných subjektů na národní, regionální, místní a jiné úrovni. Partneři sledují společný cíl. Partnerství se týká přípravy, financování, monitorování a hodnocení pomoci.

Definice partnerství v novém návrhu EK – Čl.10

Partnerství je blízká spolupráce mezi EK a členským státem a členský stát musí v souladu s platnými národními zákony zorganizovat partnerství s orgány a subjekty, které určí, jmenovitě:

  • regionální, místní, městské a jiné další příslušné orgány veřejné moci
  • hospodářští a sociální partneři
  • jakýkoliv další vhodný subjekt zastupující občanskou společnost, partneři v otázce životního prostředí, neziskové organizace a subjekty odpovědné za prosazování rovnosti mezi muži a ženami.

    Členský stát zajistí široké a efektivní zapojení všech příslušných subjektů, v souladu se svými národními zákony při ohledu na potřebu prosazovat rovnost mezi muži a ženami a udržitelný rozvoj přes integraci ochrany životního prostředí a zdokonalení podmínek.